Hot-stamping – tłoczenie folią
Hot-stamping zwany również termodrukiem, hot-printem to technika druku z użyciem folii hot-stampingowej i matryc wypukłych wykonanych z materiału przewodzącego ciepło. Hot-stampingu używa się do uszlachetniania druku, ozdabiania przedmiotów, znakowania i zabezpieczenia druku.
Do pierwszego zamówienia z usługą hot-stampingu (złocenia) doliczany jest jednorazowy koszt wykonania matrycy; Zależny jest on od jej powierzchni, ilości kolorów w projekcie oraz stopnia jego komplikacji. Po wykonaniu usługi matryca zostaje przechowana do następnego zlecenia lub – na życzenie – oddana klientowi.
Do wyboru klienta pozostawiamy pełną gamą typów i kolorów folii.
Skąd biorą się częste błędy w opracowaniach graficznych hot-stampingu?
W przypadku opraw introligatorskich, bardzo często tłoczy się FOLIĄ JAŚNIEJSZĄ OD TŁA.
Tym samym, opracowanie winno ZAWSZE uwzględniać stosunek kontrastu koloru folii, do koloru obiektu poddawanemu takiemu uszlachetnianiu.
Współczesne księgi znaku (będące częścią identyfikacji wizualnej podmiotów) często nie przewidują reprodukcji elementów graficznych w postaci achromatycznej, często utrudniając taką reprodukcję zastosowanymi w logo przejściami tonalnymi lub ilością kolorów. Księgi znaku z zasady nie dopuszczają ingerencji w logo w postaci zmiany lub dodania dodatkowych elementów, jednak by zachować poprawny stosunek kolorów kontrastów są to często zabiegi konieczne. Jednocześnie, zamiana obrysu na pełne pokrycie folią przy niektórych elementach o dużej powierzchni uniemożliwia dobrą jakość przetłoczeń, co jest jednym z powodów wybierania przez wykonawców wersji z zasady niepoprawnej – negatywowej, gdyż brak ingerencji w całość logo jest dla wykonawcy bezpieczne.
W takiej sytuacji, opracowania odcisków pieczętnych lub innych materiałów do druku zwykle nie mają zastosowania, gdyż tworzą wizualnie „efekt negatywu”, co w najlepszym wypadku ogranicza czytelność, a zazwyczaj jest niezgodne ze sztuką. Tym samym, wykorzystanie takich materiałów wprost nie jest zalecane. Najbardziej jaskrawymi przykładami są elementy heraldyczne – składowe Herbów jak twarze, postaci czy zwierzęta. Wersje linearne Herbów lub jego elementów (jak np. Godło RP), gdzie kolor czarny wykorzystuje się do opracowania projektu tłoczenia stanowią wprawdzie znaczne ułatwienie techniczne w samym procesie tłoczenia, jednak elementy te wykonane wersją obrysową przestają być czytelne.
Rastrowanie
Naszym klientom zawsze doradzamy POPRAWNĄ interpretację transkrypcji znaku graficznego na postać achromatyczną (tj. jeden kolor).
Jako, iż jakość naszych produktów, ich poprawność i zgodność ze sztuką jest dla nas rzeczą priorytetową, przygotowując projekt do tłoczenia przedstawiamy naszą propozycję optymalnego wariantu tłoczenia. Podstawowo istotna jest tu czytelność, w tym uniknięcie efektu negatywu. Czasami zalecamy wykorzystanie rastra (pojedynczy wzór lub wiele zróżnicowanych pod względem rodzaju i/lub gęstości), by oddać różne kolory oryginalnie występujące w znaku lub herbie. Bywa, iż użycie rastra jest jedynym sposobem gwarantującym poprawność interpretacji przy zachowaniu czytelności i dobrej jakości pokrycia.
Słowem uzupełnienia:
Przygotowanie do tłoczenia folią może być nieco bardziej skomplikowane w przypadku Herbów miast oraz szlacheckich, gdzie normy heraldyczne przewidują konkretną metodę zamiany barw heraldycznych (tzw. „tynktury”) na postać achromatyczną (patrz: szrafowanie, tynktura). Starając się możliwie zachować istniejące normy heraldyczne, czasem jednak stosowanie poprawnego heraldycznie szrafirunku staje się niemożliwym (np. gdy Herb posiada nieuznawane heraldycznie barwy), ponadto szrafowanie – znów – dotyczy przypadku druku kolorem ciemnym na jasnym tle.
Przykład 1 – rastrowanie prostego logo
- Proste logotypy w wersji linearnej – zbyt ubogie w tłoczeniu.
- Wersja aplą (pełne pokrycie) – duże ryzyko widocznych uszkodzeń folii, duża połyskliwość, zniekształcenie materiału ze względu na dużą temperaturę i powierzchnię tłoczenia
- Rastrowanie znacznie poprawia efekt wizualny.
Przykład 2 – rastrowanie barwnego logo z uwzględnieniem koloru tła
Przykład 3 – rastrowanie wielokolorowego logo
Tłoczenie ślepe / suche
W przypadku niektórych wyrobów bardziej odpowiednią metodą zdobniczą może się okazać tłoczenie bez użycia folii hot-stampingowej, czyli tzw. „tłoczenie ślepe”. Opracowanie niekiedy wymaga jednak dłuższej przygotowalni graficznej i w całości bywa bardziej skomplikowane od wykonania hot-stampingu. Jedną z zasadniczych zalet tego typu uszlachetniania jest m.in współgranie tłoczonego wzoru i stanowienie całości z tłoczonym obiektem. Nie zawsze bowiem folie metaliczne pasują tak do logotypu, okazji jak i samej oprawy czy obiektu do której jest przeznaczony. Dodatkowo, tłoczenie ślepe może być wykonane w większym rozmiarze niż analogiczny wzór tłoczony przy użyciu folii hot-stampingowej.
Tłoczenie (nazywane też suchym tłokiem) w poligrafii – rodzaj uszlachetnienia druku. Jest to proces tworzenia w materiale tłoczonym (zwykle papier, często tworzywa sztuczne, skóra) trójwymiarowego wzoru (2,5 D) przez ściśnięcie matrycą/patrycą, zazwyczaj w celu uwypuklenia, nadrukowanego wcześniej wzoru (napis, logo, element zdobniczy). Tłoczenie odbywa się w temperaturze otoczenia lub tłocznik jest podgrzewany do temperatury kilkudziesięciu °C, dzięki temu tłoczony materiał po ustąpieniu tłoka w większym stopniu zachowuje odkształcenie. Czasem używane są jeszcze wyższe temperatury, by tłoczony materiał dodatkowo odbarwić (np. skórę)